Margo Nelissen Sieraden


 
 

projecten

           
2012 A Breast or two  

Veertig kunstenaars worden uitgenodigd om een kunstwerk te maken geinspireerd op een gedicht van Nicole Grimmelt; a breast or two, geschreven nadat ze borstkanker heeft overleefd. Een deel van de opbrengst gaat naar de afdeling hemato-oncologie van het Sehos, Curaçao.
Personal interpretation:
When disease strikes it is suddenly apparent how vulnerable all life is. Fortunately illness, great sadness and deep distress are often followed by new insights and enormous strength, showing us humans how resilient we really are.
In nature the same process takes place. Winter is always followed by spring. Young shoots, fresh green leaves and delicate colorful flowers show us that after cold dark times nature has come back to life.

beelden pianoconcert
 
2012 Dugu dugu, be mine  

Het sieraad ontworpen voor deze thema-expositie is een verleidingssieraad. De titel van de expositie betekent zoveel als 'liefje wees de mijne'. Door de verleidelijke geurstoffen die uit het sieraad komen staat degene die het sieraad krijgt en draagt open voor de liefde. De vorm van het sieraad is geinspireerd op zaadvormen die in het oerwoud voorkomen.

Susanne van Els
 
2009 Sieraden inspireren tot pianoconcert  

Voor dit concert in Pianoservices is Margo Nelissen een samenwerking aangegaan met concertpianiste Irina Parfenova. Ze hebben parallellen bestudeerd tussen muziek
en sieraden, in thematiek, structuren en uitgebeelde
emoties. Dat heeft geresulteerd in een pianoconcert met
beeldprojecties van uitvergrote details van deze sieraden.
Zo gaat de muziek van Mozarts Rondo samen met
kristaljuwelen, en worden sieraden met als thema golvend
water gecombineerd met Barcarolle van Tsjaikovski, en
ringen met als thema verleiding met gepassioneerde muziek
van Liszt. Ook vertelster Cisca Boermans levert met haar
‘Ridder Arthur’ verhaal een sfeervolle bijdrage bij de
archaïsche sieraden.

beelden pianoconcert
 
2009 Nieuwjaarsconcert  

Altvioliste Susanne van Els heeft Margo Nelissen
uitgenodigd om samen met haar een deel van het
nieuwjaarsconcert vorm te geven. Ze hebben 5 sieraden
uitgezocht die centraal staan in een wervelende belevenis
van muziek, beelden en sieraden. Margo verzorgt
beeldprojecties van de inspiraties en associaties, die tot de
sieraden hebben geleid en van de sieraden zelf. Susanne speelt o.a. Telemann, Ysaÿe en Hindemith.

Susanne van Els

 
2006 De verleiding
Drie ontwerpers hebben voor dit project hun krachten gebundeld en nieuw werk ontworpen vanuit het gegeven “verleiding”. Anoushka Houtsmuller (hoeden), Lia Luijendijk (textiel) en Margo Nelissen (sieraden) verbeelden hun associaties met verleiding speciaal voor deze tentoonstelling in het Stadsmuseum van Woerden.
Dwalend door de ruimtes van dit museum worden verschillende aspecten van verleiding zichtbaar. De expositie begint met elementen die voor de kunstenaressen zelf verleidelijk zijn, zoals goud en amber. Verder de kleuren rood en zwart, vanwege hun connotaties met verleiding. Andere ruimtes verbeelden het mysterieuze van verleiding
en het verleidelijke van het nét niet zichtbare. Het laatste
deel is gereserveerd voor fatale verleiding, geïnspireerd op
sirenen en vrouwen uit de mythologie.
verleiding
 
2006 Babylon  
Babylon, stad met een oude intrigerende cultuur, die de fantasie prikkelt. Bekend uit bijbelverhalen over de toren
van Babel en babylonische spraakverwarring, tempels,
paleizen en de hangende tuinen van Babylon. Inspiratiebron
voor de atelierroute van Amerongen dit jaar.
 
2006 Doordromen  
Voor het vervolg van kunstdromen hebben de kunstenaars hun dromen in een doosje gestopt met vastgestelde maten. Zoals dromen zich niets aantrekken van de beperkingen van de schedelvorm, kunnen voorgeschreven afmetingen een kunstenaar niet van zijn vrijheid beroven. "Een indruk van
de sieraden die voor kunstdromen zijn ontstaan, wordt
gevangen in een doosje. Maar het vluchtige karakter van
dromen is behouden; ongrijpbaar en veranderlijk."
   
2004/5 Kunstdromen  

Initiatief van 10 kunstenaars rondom Veenendaal. Door uitwisseling en experimenten rond het thema dromen is hier voor ieder een uitzonderlijke serie werk uit voortgekomen. Dit werk wordt getoond in een rondreizende expositie. “Dromen zijn vluchtig. Ze laten slechts een indruk achter.
Op het moment dat ik probeer te focussen wijkt de droom,
verandert. Zijn de dingen wat ze lijken? De meest sublieme
droom is de droom die ik zelf stuur, die ik zelf bepaal. Ik
verlaat het veilige pad van werken in goud en zilver en
dompel me onder in rubber!' Het resultaat is deze unieke
collectie sieraden. Enkele stukken zijn ontstaan in
wisselwerking met gedichten van Leopold Holtus.

   
2004 Warchild  

Expositie en veiling ten bate van Warchild. Initiatief van Kunstcentrum Zaanstad, ter gelegenheid van hun 30-jarig bestaan. Het kunstwerk moest 30x30 cm zijn. "Ik heb gekozen voor een positieve benadering van dit thema. In
een ‘wollige’ doos ligt een lieflijke bloemenkrans, als een ode
aan de onbezorgde en ongeschonden kindertijd. Het
halssieraad is grotendeels gemaakt van scoubidoutouwtjes.
In deze tijd is het knopen van deze touwtjes een populair
tijdverdrijf onder kinderen in grote delen van Europa. Voor
mij is deze bezigheid ook geassocieerd met het zorgeloze
van de kindertijd."

 
   
1999 save the last dance for me  

Initiatief van Art & Casey, Rotterdam. 12 exposanten ontwerpen elke maand een sieraad: Wat zou je willen dat iemand draagt tijdens zijn/haar laatste dans in het oude millennium, tijdens de overgang naar het nieuwe. “Mijn sieraad verbeeldt het verloop van de tijd en de explosie van vuurwerk op het punt van de omwenteling. Minder zichtbaar is dat er een pakketje verstopt zit in het sieraad. Zoals in een amulet, heb ik hierin mijn geheime positieve wens voor de drager voor in het nieuwe millennium verwoord.” 

 
   
1996 Art in case  

Initiatief van Art & Casey, Rotterdam. Voor deze sieraden manifestatie was de opdracht een sieraad in een doos te ontwerpen, waarbij het sieraad nog te zien moest zijn als
de doos dicht was. “Ik heb mij voor dit sieraad laten
inspireren door een Afrikaans beeld van een antilope. De
vorm van de horens komt omgekeerd terug in dit sieraad.
De vorm is gehamerd uit een staaf koper. In de sluiting
komt dezelfde vorm weer terug.”